torsdag den 25. marts 2010

Mums...

Der var mel overalt!! Jeg lavede dobbelt portion og det kunne min røremaskine ikke lige magte;) Det er sådan nogle gode boller, har dog her lavet en lidt anden variant end opskriften lyder på. Puttede to håndfulde hakkede hasselnødder i, og halvdelen af hvedemelen blev erstattet med fuldkornsmel. 


Havreboller med æble og tranebær 
Kog en grød af havregryn og æble, og brug den i din brøddej. Grøden giver fylde og lækker saftig konsistens til de hjemmebagte boller
, som i øvrigt smager vidunderligt med et tykt lag chokoladesmørepålæg.

Tid: ca. 30 min. plus hæve- og bagetid
(12 stk.)

Havregrød:
1 æble
2 dl vand
2 dl mælk
60 g havregryn

Dej:
2 dl A38 eller yoghurt naturel
50 g gær
1 spsk. honning eller sirup
2 tsk. groft salt
75 g soltørrede tranebær
100 g rugmel
500 g hvedemel
lidt havregryn til drys
 
1. Skæl æblet, fjern kernehuset, og skær æblet i små tern.
2. Kom æblestykker, vand, mælk og havregryn i en gryde, og kog ved jævn varme i ca. 2 min. til en grød. Tag gryden af varmen, og lad grøden afkøle, til den er fingervarm.
3. Kom A38 i en skål, og opløs gæren heri. Tilsæt honning, salt, tranebær og havregrød, og rør godt rundt. Kom først rugmel og dernæst hvedemel i dejen lidt ad gangen. Rør godt i dejen. Det kræver gode håndkræfter eller en røremaskine. Dejen skal være våd og lidt klistret.
4. Stil dejen tildækket til hævning et lunt sted i 1 time.
5. Dyp en stor spiseske i koldt vand, og fordel dejen i “klatter” på to stykker bagepapir – 12 stk. i alt. Lad bollerne hæve tildækket ca. 30 min.
6. Tænd ovnen på 200 grader. Pensl bollerne med vand, og drys med havregryn. Bag bollerne i 15-20 min., og afkøl dem på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar